جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ |۳ صفر ۱۴۴۶ | Aug 9, 2024
حجت الاسلام قاسم خانی

حوزه/ حجت الاسلام قاسم خانی گفت: طبق نظرسنجی ها انتقام و تنبیه متجاوز مطالبه ملی است. مجموعه مطالعات افکارسنجی انجام‌شده درباره افکار عمومی ایران گویای این واقعیت است که جامعه پس از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، طالب پاسخ اقتدارآفرین برای کشور است. بنابراین هرگونه انفعال در این زمینه خسارت‌های اجتماعی و ضربه به هویت و شخصیت ایرانی را به ‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم خانی امروز در خطبه های نماز جمعه شهرستان خوی که در مصلای این شهرستان برگزار شد، با اشاره به ضرورت واهمیت حجاب اظهار داشت: دشمن تلاش دارد حجاب را که یکی از نقاط قوت اسلام حساب می شود زمین بزند و برای این کار اولین اقدامش از بین بردن قداست و حرمت امر به معروف و نهی از منکر و بی خاصیت کردن آن در جامعه است.

وی افزود: هرکسی نسبت به برادر و خواهر دینی اش و نسبت به آحاد جامعه مسئولیت دارد. نباید بگذاریم علنی گناه شود و این سخن که به کسی ربطی ندارد روحیه و منش رضا خانی است. و اگر مردم به موقع درصحنه نباشند همین می‌شود، جای معروف و منکر عوض می‌شود. بزرگواران این روزها خصوصا در هسته مرکزی شهر، حرام بیِّنِ کشف حجاب نگران کننده است. اینجا دیگر ترمینال و پایانه نیست که بگوییم، اینها خویی نیستند، فلذا بنده هم از مسئولین مربوطه، هم از آحاد مردم خوی می خواهم که از این منکر در دارالمؤمنین خوی جلوگیری شود.

امام جمعه خوی در ادامه به هشت صفر سالروز ارتحال آیت الله خویی اشاره کرد و گفت: مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی خویی در خوی با سخنرانی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ساعت 6 عصر روز سه شنبه برگزار خواهد شد.از جمله مظلومیتهای مرحوم آیت الله خوئی غفلت از اندیشه های سیاسی آن بزرگوار است در حالی که ایشان نظریات بسیار نابی در این عرصه دارد. اخیرا نیز کتابی با این موضوع چاپ شده است. به عنوان نمونه در ضرورت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیت الله خوئی خاطره ای را نقل می کنم.

وی تاکید کرد: طبق نظرسنجی ها انتقام و تنبیه متجاوز مطالبه ملی است. مجموعه مطالعات افکارسنجی انجام‌شده درباره افکار عمومی ایران گویای این واقعیت است که جامعه پس از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، طالب پاسخ اقتدارآفرین برای کشور است. بنابراین هرگونه انفعال در این زمینه خسارت‌های اجتماعی و ضربه به هویت و شخصیت ایرانی را به ‌دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام قاسم خانی ادامه داد: مردم ایران به‌ خاطر روحیه سلحشوریِ برخاسته از فرهنگ اسلامی ایرانی، خصوصاً پس از طوفان‌الاقصی و به‌ویژه پس از وعده صادق و بالاخص اکنون که شاهد واقعه تلخ مهمان‌کشی صهیونیستها در خاک پاک و مقدس ایران بوده‌اند، خونخواهی را وظیفه ملی و امر ملی و حق ملی خود می‌دانند و به نحو فراگیری آن را از مسئولان مطالبه می‌کنند. مطالبه‌ای که پس از سنجش جوانب آن باید با تمام قوا و قاطعانه و هوشمندانه و پشیمان‌کننده جامه عمل بپوشد و دشمن حیوان‌صفت را بر سر جای خود بنشاند.

وی بیان داشت: دولت چهاردهم در شرایطی کار خود را شروع می‌کند که هم در سطح داخلی و هم در سطح خارجی، مسائل متعدد و پیچیده‌ای را پیش روی خود دارد؛ مسائلی که بین تهدید و فرصت در نوسان است و مواجهه با آن‌ها تدابیر فراوانی می‌طلبد و اگرچه دولت، تنها نهاد متولی این مسائل نیست، اما به‌ جدّ می‌توان گفت که اصلی‌ترین نهاد کشور در این میدان است که باید از آزمون دشوار اداره امور، سربلند خارج شود

امام جمعه خوی تصریح کرد: اینکه رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای پزشکیان هفت توصیه راهبردی برای موفقیت دولت چهاردهم بیان فرمودند، ناظر به اصل اهتمام بالاصول است و در کشور، افراد صاحب فکر و ابتکار فراوانی وجود دارد که سخنان پیشنهادی یا اعتراضی آنها، خوب راهگشا و شگفت‌انگیز است و دولت و رئیس‌جمهور باید با استفاده از راهکار «برای مردم، با مردم و در میان مردم»، از این ظرفیت عظیم برای رسیدن به اهداف استفاده کنند.

وی افزود: کار جهادی یعنی خستگی‌ناپذیر و بی‌مزد و منت کار کردن و با هدف انجام وظیفه انسانی و خدایی، پیش رفتن؛ مثل شهید رئیسی از لوازم دولت است و هم مجلس باید به دولت کمک کند و هم دولت باید به حساسیت‌های مجلس توجه کند. قوه قضائیه نیز در هر نقطه مورد نیاز حضور فعال داشته باشد.

حجت الاسلام قاسم خانی ادامه داد: همان گونه که رهبر انقلاب نیز بیان کردند اولویت اول دولت باید مسائل اقتصادی باشد. یک دهه عقب‌ماندگی و تعطیل نسبی مسائل اقتصادی مشکلات بلندمدّت و کوتاه‌مدّتی را بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است. لذا ضروری است اقدامات با ارزش دولت سیزدهم ادامه پیدا کنند؛ چون در این دوره‌ی پرکار هزار روزه، شاخص‌های کلان اقتصادی بهبود یافتند و اگر دولت رئیس‌جمهور شهید ادامه پیدا می‌کرد، به قضاوت و پیش‌بینی رهبری به احتمال زیاد، «بسیاری از مشکلات کشور، عمدتاً مشکلات اقتصادی، حل می‌شد».

وی اضافه کرد: خاصیت انتخابات، رأی آوردن یکی و رأی نیاوردن دیگری است؛ اما این نباید موجب اختلاف، شکاف و جدایی شود. رفت و آمد سلایق و گرایش‌های گوناگون در مدیریت کشور از ابتدای انقلاب تاکنون، نوعی امتحان است. در همه انتخاباتی که برگزار شده، همه کسانی که وارد میدان شده‌اند چه نامزد آن‌ها رأی آورده باشد چه رأی نیاورده باشد، پیروز هستند؛ چون ملت ایران پیروز شده و ما در این انتخابات شکست‌خورده نداریم. فعالان سیاسی و اجتماعی و انتخاباتی بدانند نه آن کسی‌که نامزدش رأی آورده احساس اعتلا کند، و نه آن کسی‌ که نامزد مورد علاقه او رأی نیاورده احساس شکست کند.

امام جمعه خوی گفت: راز اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم، نسبت به انتخاب وزراء و مدیران اجرایی کشور دغدغه‌مندانه توصیه‌های مهمی را گوشزد کردند، ریشه در اصل «تَقْدِیمُ الْأَفَاضِل وَ تَأْخِیرُ الْأَرَاذِلِ» دارد. باید از صمیم جان باید برای موفقیت دولت تلاش کرد. تلاش برای توفیق دولت چهاردهم یک توصیه ولایی است، توفیق او توفیق همه ما و نظام است نه موفقیت یک فرد یا جناح! آنچنان که در بیان رهبرحکیم انقلاب آمده است: «اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیس‌جمهور موفق بشود، این موفقیت همه ما است؛ اگر او در اداره‌ کشور، در پیشبرد اقتصاد کشور، در مسائل بین‌المللی کشور و در مسائل فرهنگی کشور به موفقیت دست پیدا کند، همه‌ ما به موفقیت دست [پیدا] کرده‌ایم؛ پیروزی او پیروزی همه‌ ما است؛ این را باید واقعا از بن دندان باور کنیم.

وی در پایان به پیاده روی اربعین اشاره کرد و عنوان داشت: حضور در پیاده روی اربعین بسیار مهم است و اگر کسی هم موقعیت ندارد حداقل به افرادی که می خواهند بروند اما مشکل مالی دارند کمک کند خودش نمی تواند برود اما زائر می فرستد؛ یا به موکب هایی که از زائرین پذیرایی می کنند کمک مالی کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha